
Wiele par zastanawia się nad tym, jaki jest łączny koszt organizacji ślubu i wesela. Oczywiście nie da się tego jednoznacznie określić. Przede wszystkim dlatego, że trzeba będzie wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak ilość zaproszonych gości czy planowane atrakcje. Obliczenie łącznego kosztu nie należy do najłatwiejszych.
Ceny poszczególnych usług.
Poniżej podane zostaną szacunkowe kwoty, jakie trzeba będzie wydać na:
- wynajęcie sali weselnej: tutaj wszystko zależy od ilości zaproszonych gości. Standardowo przyjęte jest, że płaci się od tzw. talerzyka. Zazwyczaj ceny oscylują w granicach 100-200 złotych za osobę. Jeśli para decyduje się na wynajęcie sali bez cateringu, koszt to 3000 – 5000 złotych,
- zakup stroju Panny Młodej i dodatków: tutaj rozbieżność jest bardzo duża. Przede wszystkim chodzi o zakup sukni ślubnej. Tutaj ceny są bardzo różne. Używaną można kupić już za 500 złotych. Nowe, szczególnie modele od znanych projektantów mogą kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Zakup dodatków powinien zamknąć się w kwocie 1000 złotych,
- zakup stroju Pana Młodego i dodatków: z garniturem Pana Młodego jest podobnie jak z suknią dla Panny Młodej. Koszt może oscylować od 500 złotych do kilkunastu tysięcy. Za dodatki trzeba będzie zapłacić około 200 złotych,
- opłaty w kościele: w różnych parafiach obowiązują odrębne stawki. Łączny koszt powinien wynieść nie więcej niż 1000 złotych,
- opłaty w Urzędzie Stanu Cywilnego: opłaty powinny zamknąć się w kwocie 100 złotych. Trzeba będzie zapłacić wyłącznie drobne sumy za wydanie niektórych zaświadczeń, inne można uzyskać bezpłatnie,
- wynajęcie samochodu: zazwyczaj jest to 300 – 1000 złotych,
- zespół muzyczny: 1500 – 10000 złotych,
- kamerzysta: 1500 – 4000 złotych,
- fotograf ślubny: 1000 – 3000 złotych,
- obrączki: 1000 – 3000 złotych,
- dekoracje: 1000 – 3000 złotych. Tutaj należy wziąć pod uwagę koszt zakupu wiązanki ślubnej, butonierki, dekoracji samochodu, kościoła oraz sali weselnej.
Warto jest zwrócić uwagę na fakt, że powyżej podane zostały wyłącznie szacunkowe koszty organizacji ślubu i przyjęcia. Warto jest doliczyć jakieś 2000 lub 3000 złotych na nieprzewidziane wydatki. Należy pamiętać, że wszystkie kwoty należy zaokrąglać i wcześniej przygotować się na ewentualny wyższy koszt.
Budżet.
Przy organizacji ślubu i wesela najważniejsze jest, aby określić budżet, jakim dysponuje para. Bez tego w zasadzie nie możliwe okazuje się podjęcie jakiekolwiek decyzji. Jak określić budżet? Wystarczy przeanalizować swoją sytuację finansową. Jeśli to rodzice ponoszą część kosztów warto jest, aby zapytać, jaki środkami dysponują. To bardzo ważne. Po wstępnym określeniu budżetu możliwe jest wstępne określenie liczby gości i wybranie odpowiedniej sali weselnej.
Kalkulator ślubny.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że obliczenie kosztów wesela jest bardzo trudne. Dobrą pomocą okazuje kalkulator ślubny. Za jego pomocą można w bardzo szybki sposób określić wstępne koszty wesela. Warto jest jednak zwrócić uwagę na fakt, że do obliczeń wystarczy wykorzystać dane podane w „cenie poszczególnych usług”. Wystarczyć zamiast podanych kwot wstawić własne. Cała operacja nie powinna zająć dłużej niż dziesięć minut. W ten sposób można naprawdę szybko i bez większych trudność dokonać dość dokładnych obliczeń. Później należy porównać otrzymany wynik z budżetem jakim się dysponuje. Następnie warto jest przeanalizować na co można sobie pozwolić, a z czego trzeba będzie zrezygnować.
Źródło fot. www.pixabay.com

Co myślisz? Napisz.