Ze ślubem wiąże się wiele obowiązków i kosztów, które muszą ponieść młodzi przed wstąpieniem w związek sakramentalny. W celu uproszczenia procedury utworzono porozumienie pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Stolicą Apostolską w roku 1993. Na mocy umowy konkordatowej osoby wyznania rzymskokatolickiego mogą zawrzeć ślub konkordatowy. W dalszej części artykułu znajdują się szczegółowe informacje na temat tego typu ślubu.
Umowa konkordatowa została podpisana w 1993 roku, natomiast została ratyfikowana w 1998. Podstawowym założeniem umowy konkordatowej jest umożliwienie parze młodej zawarcia jednocześnie ślubu cywilnego i kościelnego. Osoby biorące ślub konkordatowy nie muszą rezerwować osobnych terminów w urzędzie stanu cywilnego i w kościele. Oznacza to również duże oszczędności dla pary młodej, która nie musi organizować dwóch przyjęć, a także kupować podwójnych dodatków, elementów wystroju, itd.
Podpisanie umowy konkordatowej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Stolicą Apostolską nie wyklucza zawierania małżeństw osobnych, to jest cywilnego i kościelnego. Wiele par decyduje się na przykład jedynie na ślub cywilny, z kolei inne chcą dwukrotnie przeżyć tą wyjątkową chwilę.
Ślub konkordatowy, w podobny sposób jak w przypadku ślubu kościelnego, zawierany jest standardowo w parafii pana młodego lub pani młodej. Wedle życzenia pary młodej ślub może odbyć się w innej parafii, niż ich własne, jednakże do tego potrzebna jest specjalna licencja wydawana przez proboszcza. Owa licencja to nic innego jak zgoda na zawarcie ślubu w innej parafii.
Ślub konkordatowy nie zwalnia młodych z obowiązku odbycia kilku wizyt w urzędzie cywilnym. Proces związany z formalnościami przeprowadzanymi przed zawarciem ślubu konkordatowego nie różni się niczym aniżeli w przypadku ślubu cywilnego, czy kościelnego. Terminarze związane ze spotkaniami są podobnie zbudowane. Istotną i jedyną różnicą jest jedynie fakt, że przy ślubie cywilnym już nie uwzględniamy uroczystości ślubnej.
Dokumenty, jakich potrzebujemy w celu zawarcia ślubu konkordatowego, są identyczne, jakie składamy w przypadku ślubu cywilnego i kościelnego. Najistotniejszym z nich jest zaświadczenie, które informuje o braku przeszkód, które mogłyby stanąć na drodze zawarcia związku małżeńskiego. Dokumenty składane są w kancelarii parafialnej. Z kapłanem załatwiamy także wszelkie dodatkowe formalności.
Przed uroczystością ślubu para młoda musi podpisać klauzulę dotyczącą skutków cywilno-prawnych związanych z zawarciem małżeństwa konkordatowego. Ważne jest to, że podpisy złożone muszą być w obecności świadków. Po zakończeniu uroczystości w kościele, parafia, w której odbył się ślub, ma 5 dni na przesłanie dokumentów do urzędu stanu cywilnego. Po ich dostarczeniu urząd stanu cywilnego wystawia parze młodej akty ślubu.
Zdjęcia pochodzą z Stylowi.
Co myślisz? Napisz.